Wat eten we vandaag? Zalm, spinazie met zoete aardappel

Zalm, zoete aardappel, spinazie.


Deze steeds terug kerende vraag in elk huishouden “ wat eten we vandaag?”. Deze heerlijke maaltijd moet je zeker eens gegeten hebben, mocht je geen liefhebber zijn van zoete aardappel dan zou je het kunnen vervangen met aardappel, couscous, rijst of iets anders naar eigen keus. De maaltijd staat binnen 25-30 minuten op tafel, heel snel en gemakkelijk te bereiden, vooral na een lange werk dag.

BENODIGDHEDEN: 2 stukken zalm (2 personen)
4 zoete aardappelen (2 per persoon)
400 g. spinazie
olie
zout
paprikapoeder
Viskruiden

Zalm bestrooid met zout, paprikapoeder en viskruiden.

Was de zalm, dep het droog en wrijf de stukken in met zout, paprikapoeder en viskruiden. Zet daarna een pan op matig vuur, doe er 3 á 4 eetlepels olie in, wanneer de olie heet genoeg is zet je de zalm (huidkant) in de pan. Bak tot het krokant is, in de tussentijd kun je de oven voor verwarmen op 200 graden. Nadat de huid van de zalm krokant is haal je de stukken uit de pan, doe ze op een met folie bedekte bakplaat en plaats dit in de voor verwarmde oven voor ongeveer 5 á 10 minuten.

Zet een bak met water klaar waarin 1 theelepel zout is toegevoegd, doe de spinazie erin en laat enkele minuten staan, daardoor komt al het vuil los te zitten. Spoel het daarna goed uit met gewoon water en laat het uitlekken. Snijd een stuk ui in kleine blokjes, verhit 1 lepel olie in je pan en bak de stukjes hierin. Voeg daarna de spinazie toe, even roerbakken, zout naar smaak toevoegen en je maaltijd is klaar.

BEGINNEN MAAR: Was de zoete aardappelen schoon en doe ze daarna in een pan met genoeg water, schillen hoeft niet, dat doen we na het koken. Kook ze gaar, ze zijn gaar als je er met een vork doorheen kan prikken. Giet daarna het water uit de pan en laat de zoete aardappelen afkoelen, als ze helemaal zijn afgekoeld haal je de schil er af.

Zoals meerdere wegen naar Rome leiden zijn er ook verschillende manieren om zalm klaar te maken. Laat even weten hoe je maaltijd smaakte als je dit recept hebt uitgeprobeerd.

Door een korte bereidingstijd heb je met dit recept toch binnen 25-30 minuten een gezonde maaltijd op tafel na een lange werkdag. Visvetzuren zijn goed voor hart en bloedvaten, het is aangeraden om minimaal 1 keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis zoals: makreel, haring, sardines of zalm.https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx

Groet en tot gauw!

Meanke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top